Jak najít kvalitního psychoterapeuta

Přibývá více lidí, jenž mají psychické obtíže a nemají jasno v tom, jak má vypadat kvalifikovaný odborník. Někdy chodí tvz. od čerta k ďáblu. V tomto článku se pokusím objasnit některá úskalí v těchto vodách. V dnešní době přibývá stále více osob, které se pasují do role psychoterapeuta a nemají psychoterapeutické vzdělání. Mívají například několikadenní kurzy, které vyučují některé terapeutické metody.
PŘÍBĚHY ZE ŽIVOTA
Občas ke mně přicházejí klienti, kteří bývají poznamenaní nevhodným přístupem od někoho, kdo nabízel terapeutické služby a neměl psychoterapeutické vzdělání.
Klientka Laura zažila obrovské manipulace ze strany ženy, která vedla skupinové meditace. Žena neměla odborné vzdělání, pouze navštívila několik kurzů, které využívají psychoterapeutické metody, které začala vyučovat. Se svými klienty rozebírala to, co se jim objevilo při meditacích. Místo toho, aby se každého ptala, co to pro každého znamená a jak se cítil, jak se to učí budoucí terapeuti, tak začala každému dávat nálepky:,,to znamená, že máte v sobě něco temného, vidím to tam ve vás", ,,toto je význam neštěstí, a špatných událostí, asi jste udělala něco špatného a teď se vám to vrací". Nekvalifikovaná odbornice si dávala vlastní projekce a svá vnitřní přesvědčení do druhých lidí. Laura mi popisuje, že se její sebevědomí, které nebylo nikdy vysoké, začalo postupně vytrácet, přestávala věřit svým pocitům, ale domněnkám dámy, které se svěřila do rukou. Vybudovala si závislost na tom, jak ji tato žena bude hodnotit a neustále se potřebovala od ní ujišťovat, zda ta ,,temnota" už odešla. Neuměla se už spolehnout sama na sebe. Psychoterapie s dobrý terapeutem probíhá opačně - buduje ve vás sebedůvěru, učí vás, aby jste se naučili věřit sami sobě a svým pocitům, učí vás nezávislost.
Dalším příkladem byl klient Marek, odnesl si zkušenost, která ho málem stála život. Nekvalifikovaná žena mu na prvním sezení sdělila, že nemá nikoho, je úplně sám a jeho rodina ho nemá ráda. Její kompetence nesahaly daleko, aby dokázala odhadnout, jak Marek funguje, nezvládla odhadnout jeho psychický stav a sdělila mu narovinu vše, co u něho viděla, bez ohledu na následky. Možná mohla mít pravdu, ale Marek na to nebyl připraven a byl to pro něho tak obrovský šok, že se pokusil o sebevraždu, kterou naštěstí přežil. Toto je další úskalí, kdy nekvalifikovaný odborník díky tomu, že má pouze kurzy, nikoliv vysokoškolské a psychoterapeutické vzdělání, neumí odhadnout, zda je člověk labilní, či stabilní, nemá vzdělání v tom, aby znal psychopatologii, poruchy osobností a odhadl, kdy může být člověk například psychotický a sáhnout si na život, nebo ublížit druhým.
Na těchto případech můžeme vidět chyby, které často dělají nekvalifikované osoby:
- projekce svých nezpracovaných problémů do klientů (jestliže má neodborný člověk nedostatečný pocit sebehodnoty, bude vidět i to špatné ve svém okolí).
- absence vzdělání, které umí určit diagnostiku - Pokud má daná osoba pouze kurzy s psychoterapeutickými metodami a nemá vysokoškolské vzdělání v oboru, postrádá schopnost udělat správnou diagnostiku, chybí vzdělání na to umět odhadnout, zda je člověk labilní, psychotický, nebezpečný sám sobě, zda má poruchu osobnosti a jak s ním podle toho hovořit. Ucelené psychoterapeutické vzdělání vyučuje psychopatologii, poruchy osobnosti, učí budoucí terapeuty, jak stanovit správnou diagnózu, odhadnout člověka a umět s ním v danou chvíli dle toho pracovat, aby nedošlo k podobným nehodám, jako u Marka.
- načasování - důležité je načasování, vědět, kdy, jak a o čem hovořit s klientem, aby se nezhroutil. Tento cit nezískáme během několikadenního kurzu, ale během několikaletého intenzivního psychoterapeutického výcviku.
- manipulace a ovládání druhých - manipulace (nevyrovnaní lidé mají sklon manipulovat), touha ovládat druhé a mít nad nimi moc (tyto prvky mají opět nevyrovnané osoby), vnucování svých domněnek, zastrašování (,,pokud mě nebudete poslouchat, stane se vám to a to"), shazování a kritika - ,,vy na to nemáte, tohle by jste nezvládl".
- hodnotící chování - Nekvalifikovaní odborníci často používají hodnotící chování, označování lidí nějakou nálepkou: ,,vám to moc nejde"
- vztahovačnost a vyčítavé chování - další neodborné chování, když daná osoba nedostane, to co potřebuje, například vaše uznání, tak se uráží. Dvacetiletá Marta se se s tím setkala u své lékařky, které radostně sdělila, že byla na vyšetření ještě u jiného lékaře a donesla ji výsledky, že už není třeba brát léky, které ji předepisuje (předepisovala ji léky bez vyšetření). ,,Domnívala jsem se, že bude mít radost, že jsem zdravá, lékařka se urazila, uzavřela mou kartu a sdělila, ať už se k ní nevracím". Lékařka neměla zpracované vlastní emoce, ego atd.
VZDĚLÁNÍ KVALITNÍHO PSYCHOTERAPEUTA
Kvalitní psychoterapeut by měl mít UCELENÉ PSYCHOTERAPEUTICKÉ VZDĚLÁNÍ. To znamená splnit:
- pětiletý psychoterapeutický výcvik
- pětileté vysokoškolské vzdělání v oboru psychologie, psychiatrie, sociální práce (Mgr., či MUDr.)
- praxi s klienty, která je pravidelně kontrolována a konzultována se supervizorem
- supervizi: počet hodin 100 - 200h,
- závěrečnou psychoterapeutickou zkoušku a obhájení závěrečné práce, která bývá zaměřena na kazuistiku z praxe
Kvalitní odborník by správně měl mít zpracované své osobní problémy, aby nedocházelo k neodbornému jednání, jako je projektování si svých problémů do svých klientů. Pětiletý psychoterapeutický výcvik by měl zajistit to, že si budoucí psychoterapeut zpracuje své nezvládnuté problémy, naučí se mít sám sebe pod kontrolou. Dále se učí respektovat druhé osoby a nevkládat si do nich svá přání. Během pětiletého psychoterapeutického výcviku psychoterapeut získává cit pro načasování toho, co, kdy a jak má sdělit klientovi - toto nelze nacvičit během několikadenního kurzu! Tyto schopnosti získává terapeut během pětiletého intenzivního výcviku, díky tomu, že výcvik je několikaletý a intenzivní, tak se nové dovednosti vryjí do podvědomí terapeuta a stávají se mu vlastními. Výcvik pomáhá svým absolventům k tomu, získat nebo posílit svou sebedůvěru. Sebedůvěra je pro kvalifikovaného odborníka moc důležitá, protože když má odborník zdravou sebedůvěru, nemá potřebu někoho ovládat, manipulovat, zastrašovat, kritizovat, urážet, ani ponižovat a díky tomu umí navázat svobodný, uvolněný terapeutický vztah, který je jedna z terapeutických metod pro léčbu klienta. Nevyrovnaný člověk, který nemá rád sám sebe a nemá k sobě vztah, nemůže mít zdravý, uvolněný a vyvážený vztah k lidem. Nevyrovnaný může být i samozřejmě člověk, který má vysokoškolské vzdělání, jako je uveden příklad výše.
Proto doporučuji, aby odborník měl ucelené psychoterapeutické vzdělání, to znamená mít ideálně vysokoškolské vzdělání, aby odborník znal, poznal diagnózy a věděl, jak s nimi pracovat a k tomu mít mnohaletou praxi z psychoterapeutického výcviku pod vedením kvalifikovaných odborníků, kteří podávají pravidelnou zpětnou vazbu.
Dále jsou níže uvedené body, dle kterých se lze inspirovat při hledání kvalitního terapeuta, který už je kvalifikovaný:
- Sympatie: Psychoterapeut by vám měl být sympatický. Pocit vzájemného porozumění a důvěry je důležitý pro úspěšnou terapii.
- Empatie: Odborník by měl mít schopnost vcítit do vás. Schopnost citu a bezpodmínečného přijetí je velmi důležité, pro sebepřijetí klienta, pokud přijetí nedostával v dětství. Toto vám nabídne psychoterapeut, nebo citlivý člověk, který má zpracované své problémy a je vyrovnaný. NEVYROVNANÝ ČLOVĚK a UMĚLÁ INTELIGENCE vám tyto hodnoty nedají. V tomto případě je někdy lepší umělá inteligence, než nevyrovnaný člověk, neboť ta nemá cit a tím pádem ani emoce, díky tomu vás nekontaminuje svými negativními emocemi. Ale lásku, cit, pochopení a bezpodmínečné přijetí vám U.I. nedá, tyto záležitosti jsou však klíčové k uzdravení zraněného sebevědomí.
- Schopnost zmapovat problém: Kvalitní psychoterapeut by měl být schopen pečlivě vyslechnout vaše obtíže a porozumět jejich hloubce a povaze. Měl by umět identifikovat klíčové problémy.
- Zájem o vás: Psychoterapeut by se měl skutečně zajímat o vaše pocity, myšlenky a životní zkušenosti. Důležité je, aby jste cítili, že se o vás zajímá, a že je jeho prací vám pomáhat.
- Reference a osobní doporučení: Je užitečné sehnat reference od jiných pacientů a osobní doporučení od známých, kteří absolvovali terapii s daným psychoterapeutem.
- Aktivní reakce: Psychoterapeut by měl aktivně reagovat na vaše potřeby a požadavky. Měl by respektovat vaše hranice a nepřiměřeně nevyvíjet tlak tam, kde ho nechcete.
- Naslouchání: Kvalitní terapeut by měl být dobrým posluchačem a respektovat vaše pocity a myšlenky. Je důležité, abyste si mohli být jisti, že vám naslouchá se zájmem a soucitem.
- Důvěra: Cítit důvěru vůči psychoterapeutovi je klíčové. Měli byste se cítit komfortně, abyste byli schopni otevřeně hovořit o vašich problémech a obtížích.
- Spolehlivost: Důvěryhodný terapeut bude dodržovat své sliby, dodržovat předem dohodnuté časové termíny a zachovávat si profesionální etiku.
- Schopnost reagovat na požadavky: Psychoterapeut by měl být schopen spontánně reagovat na vaše potřeby a přizpůsobit se vám. Neměli byste se cítit omezováni v terapeutickém procesu.
- Nadšenost ze sezení: Kvalitní terapeut by vás měl zaujmout a vnášet do terapie energii. Měli byste se těšit na sezení, i přes těžká témata, protože víte, že vám pomáhá.
- Přehled a odkazy: Bylo by dobré, kdyby terapeut měl přehled o relevantní literatuře a dalších odbornících, které by vám mohl doporučit.
- Svoboda v terapeutickém vztahu: Ve vztahu s psychoterapeutem byste měli mít pocit svobody projevu a vhodný prostor pro sebeprezentaci. Terapeut by vám měl poskytnout podporu a porozumění bez soudů.
Pamatujte, že výběr psychoterapeuta je individuální rozhodnutí a je důležité najít nejen odborníka, který splňuje výše uvedené body, ale také člověka, se kterým se budete cítit komfortně a důvěřovat mu.
Autor článku: Mgr. Petra Jonášová, DiS.